ارسال پاسخ

۲۰ آبان ۱۳۹۵

istma.ir

نمایشگاه قالب و ابزار ساپکو95

تعریف یک پروژه ملی برای جایگزینی کیفیت به جای تیراژمحوری

تعریف یک پروژه ملی برای جایگزینی کیفیت به جای تیراژمحوری

رئیس هیات مدیره جامعه قالبسازان ایران در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین المللی قالب، ابزار و مواد اولیه ساپکو با بیان مشکلات قالبسازان ایران پیشنهاد تعریف یک پروژه ملی برای ارتقاء قالبسازان داخلی با رویکرد جایگزینی کیفیت به جای تیراژ محوری را مطرح کرد.

 

در این مراسم که با حضور مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو ، اعضاء انجمن قالبسازان ایران و جمعی از فعالین صنعت قالب و ابزار کشور برگزار شد، محسن فقیهی به عنوان یکی از سخنرانان افتتاحیه نمایشگاه بین المللی قالب،‌ ابزار و مواد اولیه، ضمن اشاره به افزایش تقاضای قالب در دوران تحریم، تعداد قالب های مورد نیاز خودرو را سه هزار عدد دانست و گفت: در ۱۵ سال اخیر تعداد قالب های مورد نیاز خودرو به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته و ظرفیت های موجود در شرکت های قالب سازی پاسخگوی این نیاز نیست.

وی با استناد به مطالعاتی که در آمریکای شمالی، پیش بینی افزایش 64 درصدی تقاضای قالب در سال 2018 را مطرح و با بیان این موضوع که ظرفیتهای حال حاضر قالبسازان قادر به پاسخگویی این نیاز نخواهد بود به بستر مناسب فعالیت در حوزه قالبسازی اشاره نمود.

فقیهی در ادامه طراحی و ساخت برخی قالب های پیچیده ، بزرگ و  دقیق  را از محدودیت های موجود در قالب سازان ایرانی عنوان کرد و گفت: این محدودیت در کنار طولانی بودن زمان اجرای تست های مختلف و آماده نبودن زیرساخت ها موجب طولانی شدن زمان تحویل قالب می شود.

رئیس هیات مدیره جامعه قالبسازان ظرفیت پایین واحدهای قالبسازی، عدم امکان مدیریت و اجرای پروژه های بزرگ، تامین فولاد و مواد اولیه مخصوصا برای قالبهای بزرگ و کمبود نیروی کار با تجربه در شرکت های قالب ساز، عدم استفاده از نرم افزارهای مهندسی در تحلیل قالب،عدم دسترسی به تکنولوژی و امکانات روز دنیا، عدم وجود نمایندگی های رسمی شرکت های معتبر خارجی برای ارائه خدمات پس از فروش و آموزش، عدم دسترسی به قطعات استاندارد با کیفیت را از دیگر چالشها و مشکلات شرکت های قالب ساز دانست و اضافه کرد: با توجه به حاشیه سود پایین و بعضا زیانهای وارده به قالبسازان به تدریج قالب سازها مجبور به تولید محصولات می شوند و قالبسازی خویش را محدود به محصولات خویش می کنند.

وی با اشاره به واردات حجم بالایی از قالبهای مورد نیاز کشور از خارج و مشکلات ناشی از آن مانند زمان بر بودن انتخاب پیمانکار مناسب خارجی، هزینه های بالای تامین قالب، هزینه بر بودن تعمیرات و نگهداری قالبها، عدم دسترسی به پیمانکار و عدم اطلاع کافی سفارش دهنده ها از نکات فنی و خرید قالبهای بی کیفیت، خواستار مدیریت و نظارت بر واردات شد و گفت:  واردات می بایست از طریق نمایندگیهای ایرانی که خود قالبساز نیز هستند صورت بگیرد تا علاوه بر انتقال تکنولوژی، نمایندگان ایرانی خدمات نصب و راه اندازی و تعمیرات و نگهداری را بر عهده بگیرند.

فقیهی سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت های معتبر خارجی را راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی قالب سازان دانست و افزود: با الگو گرفتن از تجربه موفق ساپکو در به وجود آوردن و رشد قطعه سازان داخلی در دهه 70 ، می توان قالب سازان موجود را گرید بندی نموده و برای ارتقاء کیفی و افزایش ظرفیت آنها اقدامات مشابه انجام داد که انجمن قالبسازان ایران جهت تحقق آن آمادگی کامل دارد.

در پایان فقیهی پیشنهاد تعریف پروژه ملی با هدف توانمندی قالب سازان ایرانی را مطرح نمود که در آن همه قالبهای یک خودرو در ایران ساخته شود پروژه ای که در آن توانمند سازی هدف قرار داده شود نه کمیت و تیراژ تولید، مسیر پیشرفت جامعه قالب سازان را هموار سازد.

 

مدیرعامل ساپکو  دیگر سخنران این مراسم با بیان این که صنعت خودرو در جهان بزرگترین مشتری صنعت قالب و ابزار است، سرمایه گذاری برای طراحی و ساخت قالب های سه خودروی جدید مشترک به شرکت پژو را ۱۰۰میلیون دلار برآورد کرد.

 

 

حسین نجاری با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌های آینده تولید در گروه صنعتی ایران خودرو،‌ نیاز این شرکت به صنعت قالب، افزون بر تولیدات جدید به نوسازی قالب های فرسوده قابل توجه است.

وی با اشاره به این که برآورد هزینه طراحی و ساخت قالب های جدید با توجه به نیاز ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) ۱۰۰ میلیون دلار است، اضافه کرد: با توجه به برنامه تولید ۷۰۰ هزار دستگاه خودرویی که برای سال ۹۶ در نظر گرفته ایم، ‌۴۵ میلیون دلار نیز به عنوان هزینه بازسازی و نوسازی قالب ها تخمین زده شده است.

نجاری از فرصت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت قالب و ابزار برای طراحی و ساخت قالب های بزرگ تزریق پلاستیک مانند داشبورد و سپرها، طراحی و ساخت قالب های پیچیده ریخته گری و خودکفایی مواد اولیه پلیمری در لاستیک ها، فوم ها و پلاستیک های مهندسی خبر داد و افزود: حدود ۴۹درصد مواد اولیه مصرفی خودروهای تولیدی ما را ورق های فولادی تشکیل می دهند که خود نشان دهنده پتانسیل بالای سرمایه گذاری در این صنعت است.

وی صنعت خودرو را بزرگترین مشتری صنعت قالب و ابزار جهان دانست و افزود: خودروسازی سفارش دهنده بیش از ۵۲ درصد تولیدات صنعت قالب و ابزار ، ۶۴درصد قالب های پرسی و ۴۱ درصد قالب های تزریقی بزرگ جهان است.

 

مدیرعامل ساپکو برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی قالب، ابزار و مواد اولیه را فرصتی برای دست اندرکاران این صنعت در داخل و خارج برای همکاری مشترک با سازندگان زنجیره تامین دانست و خاطرنشان کرد: تعامل با سازندگان و سرمایه گذاری مشترک در صنعت قالب‌سازی و صنایع وابسته از مهمترین اهداف ما در برگزاری این نمایشگاه بوده چنان که در گذشته نیز همکاری های مناسبی میان شرکت های ایرانی و سازندگان آلمانی به وجود آمده است.

وی معرفی استراتژی صنعت خودروی کشور در زمینه قالب، ابزار و مواد اولیه و همچنین تولید خودروهای با کیفیت با مقاصد صادراتی را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه برشمرد و تصریح کرد: روند افزایش سهم داخلی سازی قالب ها در کشور به گونه ای بوده است که از ساخت داخلی ۶۴ درصد قالب های خودروی رانا و ۵۶ درصد قالب های دنا به ساخت ۷۵درصد قالب های آریسان و ۷۳درصد قالب های خودروی ۲۰۷ در داخل کشور دست یافته ایم.

نجاری در پایان ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه همکاری های مفید آینده میان شرکت ها را با هدف ارتقای کیفیت و کمیت در تولیدات خودروی گروه صنعتی در پی داشته باشد.

 

شاهین صدری مدیرعامل شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو نیز برگزاری نمایشگاه قالب و ابزار را زمینه ساز تعامل بهتر سازندگان داخلی و خارجی و ارتقای صنعت قالب سازی دانست و گفت: با هم افزایی ساپکو، قطعه سازان و شرکت های خارجی آینده روشنی را می توان برای سازندگان متصور شد.

وی فرآیند زمانی قالب سازی را ۶ تا ۱۸ ماه عنوان کرد و گفت: بررسی نیازمندی ایران خودرو برای یک تا دو سال آینده نشان می دهد محصولات جدید این شرکت نیازمند تامین ۸ هزار تن انواع قالب است. وی افزود: پروژه های ایکاپ نیازمند بهسازی و جایگزینی ۶ هزار تن قالب جدید و دو هزار تن نوسازی قالب های قدیمی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه و بالفعل موجود قالب سازان گفت:  با سرمایه گذاری و مشارکت قالب سازان خارجی و انتقال دانش فنی طراحی و ساخت قالب با کیفیت این نیاز مرتفع خواهد شد.

صدری بر استفاده از توان نیروهای کارشناس موجود در شرکت های قالب ساز تاکید کرد و گفت: شرکت هایی داریم که تعداد نیروی انسانی آن کم تر از ۲۰ نفر است اما در میان آنان کارشناسانی هستند که توانایی طراحی قالب دارند و می توانند با گذراندن دوره های آموزشی خاص توانانی طراحی و ساخت را به صورت عملیاتی و کارگاهی کسب کنند.

صدری درعین حال تاکید کرد: باید در بخش شبیه سازی تقویت شویم و می توانیم با تعامل با شرکت های خارجی و استفاده از نرم افزارهای جدید این فرآیند را توسعه دهیم.

وی افزود: می توانیم با استفاده از تجهیزات و فن آوری تولید و استفاده از ورق های با استحکام بالا، وزن محصولات و میزان مصرف انرژی را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آی کید تولید چدن و فولاد را از نظر کمیت در سطح بالایی ارزیابی کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های موجود باید برای افزایش کیفیت به خصوص در بخش قطعات ریخته گری با هماهنگی ریخته گران و انجمن قالب سازان و شرکت ساپکو برنامه هایی اجرا شود تا به سمت صادرات نیز حرکت کنیم. وی تصریح کرد: ایجاد شرکت جوینت ونچر از جمله مسیرهای پیش رو است.

صدری گفت:‌ باید از توانمندی های شرکت های خارجی استفاده کنیم و با تعامل و هم افزایی بتوانیم اهداف ایران خودرو را در توسعه محصول و افزایش کیفیت محقق کنیم.

کریستین والتر مدیر فروش شرکت زیبن ورست آلمان نیز ضمن تاکید بر توسعه بازار در دنیا و جذب بیشتر مشتری گفت: مشتریان به دنبال خرید صرفا ابزار مورد نیاز نیستند بلکه ما باید بتوانیم خدمات مناسبی را نیز ارایه دهیم. وی تاکید کرد: باید مشتری توان کار با پیچیدگی های تکنولوژی که در اختیارش می گذاریم را کسب کند.

 

وی داشتن اطلاعات در مورد ظرافت قالب  و ابزارسازی را از اصول موفقیت در زمینه طراحی و تولید دانست و افزود: باید با استفاده از فن آوری های جدید به سمت تولید قطعات سبک و اقتصادی پیش برویم.

 

والتر بر تقویت فرآیندهای داخلی قالب سازان تاکید کرد و گفت: باید با برنامه ریزی و استفاده از نرم افزارها و دانش روز، هزینه ها را محاسبه کنیم و تبدیل به سازمانی یادگیرنده شویم. وی افزود: کل فرآیند تولید و توسعه باید کنترل شود و با کاهش هزینه ها پیچیدگی های موجود در توسعه قطعه و ابزار بهینه سازی شود.

 

وی بر داشتن شبکه تامین و داشتن رابطه بلندمدت با مشتری براساس اعتماد تاکید کرد و گفت: باید به دنبال مشتری های جدید بود و به یک محل و منطقه محدود نشد.

 

پنجمین نمایشگاه بین المللی قالب و ابزار و مواد اولیه با هدف ارتقا زنجیره تامین و رشد صنعت قالب سازی و صنایع وابسته با حضور ۱۳۱ شرکت داخلی و ۳۳ شرکت خارجی از پنجم تا هشتم مهرماه در شرکت ساپکو برگزار شد. قالب سازان کشورهای ترکیه، آلمان، پرتقال، کره جنوبی، سوییس، سوئد، ایتالیا و چین از جمله حاضرین در نمایشگاه امسال بودند. برگزاری سمینار و کارگاه های آموزشی مرتبط با قالب سازی نیز در روزهای برگزاری نمایشگاه برنامه ریزی و اجرا شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد